Turforslag: Hatten

Skilt mot Hatten

En annen populær fjelltopp i Ryfylke er Hatten. Dette er også en av Turistforeningens utvalgte turer i området. Parkeringen er den samme som til Hesten. Fra Jørpeland tar du Riksvei 13 mot Oanes. Når du er forbi Botnevatnet og kommer til en rett strekning, vil du kunne se en parkeringsplass på høyre side. Her kan du parkere. Du må spasere litt videre i samme retning mot Oanes, og krysse veien ca 50m etter parkeringen. Følg samme retning videre på andre siden og du vil snart se røde merker og skilt mot Hatten. Hvis du ser skilt mot Preikestolhytta så er det samme utgangspunkt. Her kan du gå inn.

Det er tydelig merket hele veien. Du vil etter hvert klatre opp langs et fjell, så blir det skiltet til høyre mot Hatten. Regn med litt klatring fra dette punktet. Det er stort sett bare fjell og stein å gå på herfra, og du må nok bruke hele kroppen for å komme videre på enkelte punkter. Men det er helt overkommelig.

Et lite tjørn
En bitteliten bademulighet?
Når du nærmer deg toppen så finner du et lite vann. Det kan friste å bade her, men det har jeg ikke prøvd – litt for kaldt denne dagen. Videre skal du gjennom et lite smug og opp på berg igjen. Da er du nesten fremme. Selve toppen gir ikke den beste utsikten over fjorden, men hvis du går ned på platået nedenfor så har du hele fjorden foran deg. Bare se panorama nedenfor, hvor du kan se broen til Forsand og innover hele fjorden inn mot Preikestolen (ikke synlig).
God utsikt over hele fjorden