Omtale: Edge of Tomorrow (Film)

Bill: «I'm not a soldier.»

Rita: «Of course not. You're a weapon.»

Wow, okay, hvordan begynner jeg? Forestill deg prinsippet fra «En ny dag truer», eller «Groundhog Day» som er originaltittel hvor hovedpersonen opplever samme dag om igjen og om igjen. Så tar du en dose med sci-fi action som «Elysium», hvor alle soldater er utstyrt med et ytre skjellett armert med all slags våpen og granater. Deretter romvesner lik de sorte søke-dronene fra «The Matrix» og til slutt en skikkelig god scene fra «Saving Private Ryan» der de invaderer Normandie. Alle disse elementene – og mer – er brukt i denne filmen. Hvordan fungerer det?

Kort svar: meget bra! Tom Cruise spiller for én gangs skyld ikke en tøff og god helt. Han begynner som en beskjeden major i militæret, og hans jobb er rett og slett PR. Men omstendighetene vil ha det til at han skal ut og filme i fronten. Han nekter, og blir dermed sendt ut til å kjempe i fronten i stedet. Han har null kamperfaring og aner ingen ting om våpnene han får kastet til seg. Men så dør han. Og våkner opp i starten av dagen igjen. Men akkurat som i «Groundhog Day», så er alt nøyaktig nullstilt til dagen før. Men, han husker det som skjedde.

Historien er lett å godta for meg. Det lander en gedigen meteor et sted i Europa, og ut fra den kommer en haug med romvesner som angriper og dreper alt. Det er full krig, og det er ingen som klarer å stoppe dem. Det er akkurat som om de kan forutse alt som menneskene klarer å sende mot dem. Men så går det ordentlig bra i et oppdrag, og menneskene begynner å vinne krigen igjen. Eller gjør de det?

Filmen handler om repetisjon. Han må gjennomgå alt på nytt, forklare alt på nytt, oppleve alt på nytt. Men små endringer gir han større spillerom. Og her glimrer filmen til med fortellerstil. Vi slipper å oppleve kjedelig repetisjon. Når ting blir likt, blir det ofte humoristisk for oss, uten at det blir kleint. Kjemien mellom skuespillerne er knallgod og humoren treffer alltid på en god måte. Vi er med på ferden der Tom Cruise gjennomgår død etter død og lærer av sine feil.

[terningkast:20]Vi får ganske tidlig vite hvorfor dette skjer med ham. Han er nemlig ikke alene. Emily Blunt er hans motspiller, og hun har opplevd det samme før, men mistet egenskapen. Sammen skal de forsøke å stoppe hele krigen mot de fryktelige romvesnene som kalles for Imitatorer.

Filmens fortelling har godt tempo. Jeg klarer fint å følge med i svingene på hva som skjer og når. Det er interessant hele veien og blir aldri kjedelig. Og det som overrasker aller best er at jeg ikke vet hva som kommer til å skje. Historien er interessant og uforutsigbar, i tillegg til å være spennende.

Jeg digget denne filmen!