Et knippe spill fra Gameloft

Gameloft er på en måte et tveegget sverd. Kvaliteten på det grafiske og rent tekniske er upåklagelig, og selve gameplayet får også god fokus.

Men de er ukonsekvente. De har et Gameloft Live-system med prestasjonspoeng og mulighet for å skape venner over nettet – men dette er tregt og vanskelig å bruke, dessuten er det ikke implementert alle spillene deres, selv ikke nyere spill. Her er uansett noen av deres siste spill.

Blokus

Ganske rent og stilistisk design. (Blokus ill.1)
Et spill som er i ferd med å avsluttes. (Blokus ill. 2)

Et brettspill portet til AppStore. Typisk for Gameloft har de laget noe som er pent å se på, og har selvfølgelig gode lyder og animasjoner for det meste, selv om det slettes ikke er nødvendig.

Reglene er som følger: Man tar 4 spillere med hver sin farge. Hver spiller har et likt utvalg i deres farge av brikker med forskjellige former og disse skal etter tur legges ned på brettet. Kravet for å legge ned en brikke er at den legges inn mot et av hjørnene til en av dine eksisterende brikker uten å være nær flaten til en av dine egne brikker. Bare se på illustrasjon 1. Her har alle spillerne lagt ned brikkene fra hvert sitt hjørne og inn mot midten. Alle brikkene ligger slik at kun hjørnene som berører hverandre av egne brikker.

Spillet avsluttes når ingen har flere trekk igjen. Da vil den som har flest ruter i sin farge vinne. Et spill varer gjerne fra 5-10 minutt, så det er kjapt å plukke opp mens man f.eks. sitter på bussen.

Dette er et av spillene som faktisk bruker Live-funksjonen til Gameloft, hvor man har prestasjonspoeng og mulighet for å sosialisere seg litt. Man kan også spille mot andre over nettet eller wlan, og det er en grei affære å finne frem og starte et spill. Det er dog ikke mange som spiller, og man kan regne med en liten dose med venting.

Men jeg syns 29,- for spillet er litt stivt, dersom man sammenligner med tilsvarende spill på AppStore. Kanskje 11,- hadde vært bedre? (iTunes: Blokus)

Bubble Bash

Krabben som er behjelpelig med å lære deg spillets funksjoner (Bubble Bash)
Mange varierte moduser hjelper godt på spillbarheten. (Bubble Bash)

Ut fra tittelen er dette lite overraskene en kopi av Puzzle Bobble fra 1994. Igjen er det veldig pent å se på, og menyene er forseggjorte med animasjoner og lyder som ikke er forstyrrende. Spillet har mange belønninger, blant annet mulighet for å endre klesplagget til karakterene i bunnen av skjermen.

Kontra det man ser i Puzzle Bobble, er det mye mer variasjon i Bubble Bash. Måten brettene er designet, hvordan ting oppfører seg og rett og slett mangfoldet av moduser gjør dette til en unik opplevelse. Jeg har hatt mye moro med dette spillet, og kommer til å plukke det opp igjen og igjen.

Men! Selv om spillet har belønninger og profilstyring, finnes det rett og slett ingen Live-funksjon her. Ergo ingen prestasjonspoeng eller mulighet for å sammenligne sine resultat mot venner. Jeg finner det meget irriterende at når de har sitt eget Live-system, så velger de å ikke implementere det. Kunne de ikke like gjerne brukt OpenFeint, Crystal eller Plus+, de går i det minste på tvers av utviklerselskapene.

I tillegg koster herligheten bare 6,- noe som er ganske så overkommelig. (iTunes: Bubble Bash)

Asphalt 5

Dagens siste er et bilspill, tydeligvis nummer 5 i rekken, men bare 4 og 5 er på iPhone. Her har de husket å implementere Gameloft Live sammen med prestasjoner og online spilling. Plusspoeng bare der!

Dette er på ingen måte et realistisk bilspill, her er det fart som gjelder. Fart og pene biler. Og damer. Damene i spillet gir deg visse fordeler, som for eksempel 15% mer cash per løp enn ellers. Som om ikke det er nok, bruker de ekte skuespillere og gir deg samtidig en liten filmsnutt der de prøver å overtale deg til et eller annet. Det betyr ikke så mye. Det er et veldig stort B-preg over det hele.

Jeg føler meg tilbake til Need for Speed II, bare i en lettere variant. Og det liker jeg godt. Det er vanskelig å krasje, og veggene er veldig sleipe, slik at du bare drifter ved siden av dem. Apropos drifting, så er det en veldig lett variant av dette implementert. Bare trykk lett på bremsepedalen og man begynner å drifte. Da gjelder det egentlig bare å unngå å svinge for mye mot veien man drifter, og poengene ramler inn automagisk.

Foruten en del bugs her og der, er dette en fornøyelse å spille.  Politiet jager deg, kartene er spennende og fine, og kontrollene fungerer som forventet. Prisen på 29,- er i og for seg helt grei, for her er det mye å hente. (iTunes: Asphalt 5)

Pen grafikk og sleipe biler. (Asphalt 5)
Mer penger! (Asphalt 5)
Jeg prøvde å krasje i veggene, men skled bare forbi. (Asphalt 5)
Politijaktene gjør det litt spennende, men det er lett å slippe unna. (Asphalt 5)
Eksempel på bug. Bilen stopper fra 250km/t til 0km/t på et øyeblunk, og jeg får kudos for "What a jump". Men jeg stod stille. (Asphalt 5)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *