Omtale: Australia (Film)

Australia Poster

Mrs. Boss! We gotta get those fat cheeky bulls into that big bloody metal ship!

-Nullah

Ganske generelt navn på en film. Som å kalle en film for Norge, og øyeblikkelig bestemme seg for at det handler om tusser og troll… eller skisport… eller samer? Tydeligvis en film som krever en del ekstrainformasjon for å få fram innholdet.

Denne handler i det minste om en fordomsfull rikmannskone – Sarah (Nicole Kidman) – som har bodd i England mens mannen har vært borte i Australia i lang tid for sin geskjeft. Hun reiser til Australia for å konfrontere mannen sin med alle sine damer han garantert holder på med der nede. Problemet er at hennes mann driver med oppdrett av kveg, og at han har mange mektige fiender der. Han er død når hun ankommer.

Drover i sin sedvanlige form.
Drover i sin sedvanlige form.

Heldgivis er hun ikke alene. Hun får hjelp av en som de kaller for Drover (Hugh Jackman), en såkalt lone ranger som lever livet blant aboriginiere og ikke har noe fast bosted. Naturlig nok oppstår det en liten romanse mellom Drover og Sarah, og begge lærer seg nye ting i den andres verden. Sammen passer de på halvblods-gutten Nullah, som egentlig har den viktigste rollen i filmen; han står for en god del uskyldig humor, og er en nøkkelperson for Sarahs valg i løpet av historien.

Det er tydelig at de har lagt stor vekt på scenografien i filmen. Alt av overblikksbilder fremstilles i gammel førkrigsstil, med mye brune farger, og det er helt klart at regissøren vil ha oss til å se de vakre landskapene som finnes i Australia. De gjør en ganske god jobb med dette, og gir mange estetiske øyeblikk for øyet, samtidig som de feiler litt under bluescreeningen, hvor man så altfor tydelig ser at dette er filmet en annen plass enn det vi ser.

Mss. Boss ankommer Australia.
Mss. Boss ankommer Australia.

Andre problemer underveis er kontinuitet. Et av de verste eksemplene på dette er en scene når kveget løpet løpsk, og noen hester velter. Ting skjer fort, men plutselig befinner personene seg helt andre steder enn forventet, og den ene personen burde egentlig falt utfor et stup for lenge siden om han hadde løpt slik. Det er vanlig med kontinuitetsproblemer i større filmer, men denne var ganske kritisk da den ville endret hele handlingens gang hadde den vært korrekt.

Ingen film er foruten filmtekniske feil, og det var ikke mange i denne, utenom de som allerede er nevnt. Det var god underholdning fra første øyeblikk, dog noe som kanskje var unødvendig lagt til, og noen scener som strakk litt ut over ønsket lengde. Apropos lengde, kunne filmen fint ha sluttet etter underkant av 2 timer spilletid. De hadde på en måte slengt inn to filmer i ett, som kanskje burde vært delt opp i to filmer, eller bare kuttet den andre halvdelen. Den hadde ikke vært nødvendig for å bli tilfredsstilt som publikum.

Nullah gjemmer seg fra the coppers
Nullah gjemmer seg fra the coppers

[terningkast:16]

Til tross for feil og litt vel lang spilletid så satt jeg igjen med et godt inntrykk. Personlighetene var gode og morsomme, og det var en del positive hendelser som kom uventet rundt hjørnet. Jeg kan fint anbefale denne, men vær obs på at den varer i hele 2 timer og 45 minutt.