10 på Topp 2015: Krossfjell (258 moh.)

krossfjell

KrossfjellKrossfjellKrossfjell

En av årets korteste turer er Krossfjellet, som befinner seg nær Figgjo mot Ålgård. Man kan parkere bilen flere plasser, men vi har parkert nær Hålandsfjellet begge gangene vi har vært her. Det er en skytebane der med fin plass for bil. Ikke stå langs veien da dette kan forhindre gårdseierens bruk av traktor.

Forrige gang vi gikk tur hadde vi med min da 4 år gamle sønn og vi brukte fint to timer tur/retur. Begynnelsen er en traktorvei, deretter klatrer du over gjerdet med en gjerdetrapp og over et jorde. Her har det vært mange sauer hver gang, så gjerne se opp hvor du tråkker med føttene, da ikke alt er gress 🙂Krossfjell

Denne gangen var vi innstilt på å bli fort ferdig og brukte til sammen 45 minutter opp og ned, minus pause. Vi brukte anledningen til å slappe av og nyte det flotte været. Utsikten er ikke dum og det er montert en kikkert på toppen du kan bruke til å skue landskapet.

Last ned GPX-fil.

10 på Topp 2015: Lifjell (282 moh.)

Rundtur rundt Lifjell
Obligatorisk footsie
DNT har vært flinke å preparere deler av turen.

Lifjell – et av våres favoritturer å gå i Sandnes. Det er en utsikt man ikke får mange andre plasser. Dalsnuten grenser sterkt til den plassen, men Lifjell gir også utsikt over litt mer siden det ligger mer på enden mot sjøen enn Dalsnuten gjør. Vi har gått denne turen flere ganger opp og ned, men det vi ikke har gjort er å gå rundturen.

Rundturen er en del lengre enn bare rett opp og ned, noe som ofte er tilfelle med å gå rundt noe. Vi begynner fra bunnen av Dale og går langs sjøen store deler av turen. Denne turen var svært krevende og innebar mange bratte og glatte bergområder samt litt klatring hvor vi må bruke hele kroppen. Etter mye bortover ender turen med mye stigning på en gang før vi plutselig befinner oss på toppen av fjellet.

På toppen fikk vi besøk av en liten mus mens vi spiste. Den var meget nysgjerrig på oss, i alle fall maten vi hadde med. Siden jeg hadde GoPro falt det naturlig å få litt nærbilde av denne skapningen på video.

Turen ned gir to alternativer, hvor ett av dem er ned en brattere steinrøys og den andre er litt lengre og går via Dalevatnet. Vi tok Dalevatnet denne turen og fikk med oss hva som så ut som en øvelse til AMK. De fløy ned over Dalevatnet og kastet ut en livbøye til ingen, deretter landet de på et jorde i nærheten og skrudde av motoren etter hvert.

På selve vandringen brukte vi 3t og 15minutt, godt i underkant av det som var angitt for turen. Selve rundturen blir det nok en stund til vi tar igjen, men den andre veien er absolutt verd et forsøk.

Last ned GPX-fil til bruk på GPS.

10 på Topp 2015: Husafjell (323 moh.)

Husafjell31-05-2015 22-57-55Et av årets nye fjell som ikke var med i fjor er Husafjell. Det befinner seg i retning mot Lauvvik (ferja går herfra til Oanes mot Jørpeland) og det er lett å finne veien hit. Parkering var det sparsomt av og det viste seg å være ganske fullt da vi kom hit denne søndagen. I tillegg til at det var Tour de Fjords i Stavanger, noe som sikkert ville tiltrekke seg litt turgåere, var det også 7-topp-tur fra Gramstad. Likevel var det populært ved Husafjell denne dagen.

Vi hadde et flott stykke vær med god sol og akkurat passe skyer som forhindret det i å bli altfor varmt. Værmeldingen sa regn etter kl 18 og traff godt i dag, men vi var hjemme vel før det. Denne turen tok oss 3t og 45 minutt inklusive pause og sammen med en 5-åring på tur. Denne turen ble hans andre stempel i turheftet og har bare tre turer igjen for å kunne levere inn til DNT. Anne-Marije og jeg har ennå seks turer igjen etter denne.

Turen er lett å gå, kan grense mot middels på enkelte plasser, men passer godt for alle. Pass på å ha godt fottøy for det er meget vått enkelte plasser med myr og gjørme. Toppen gir en formidabel utsikt og du kan se både Stavanger og Jørpeland herfra, samt mye flott landskap fra Nord-Jæren.

Last ned GPX-fil.

10 på Topp 2015: Dyranuten (352 moh.)

Godt å komme til topps her i livet!

En av toppene fra 2014 kommer igjen i år og er Dyranuten. Turen i fjor var helt grei, men hadde dessverre litt kjedelig terreng. Selve toppen var ikke all verdens den heller og vi ble dessverre litt skuffet i den store sammenhengen. Da vi så at Dyranuten kom tilbake i år, tenkte vi å prøve en ny rute å gå.

Her er turen til Dyranuten, med alternativ rude i grått. Den røde er den anbefalte ruten.
Som i fjor koste vi oss med ordentlig laksemiddag på toppen.

Parkeringsplassen tar oss litt forbi den forrige plassen og inn mot en gård. Vi må gå et lite stykke på privat vei og plutselig ta av et sted. Stien mot Dyranuten har vært merket, men det må være svært lenge siden, for de fleste merkene var helt forsvunnet. Heldigvis hadde jeg lagt inn ruten på GPS så vi visste sånn cirka hvordan vi skulle gå og navigerte ved hjelp av den.

Ruten tok oss på litt ville veier, men faktisk fant vi noen røde merker også der vi gikk, til vår overraskelse. Det var ikke en synlig brukt rute vi gikk.

Denne veien var lang og flat og tok oss over en del myrete områder samt at vi måtte komme oss over en bekk på veien. Det var ikke lett å finne frem og vi var prisgitt å ha en GPS å gå etter, evt. om du har et kart og kompass med deg. Hvis vi skal gå denne toppen igjen, tar vi garantert ruten vi gikk i 2014.

Tilbaketuren mot bilen var mye enklere og vi fant en snarvei. Dyranuten er en enkel tur å ta for hele familien og hvis du er heldig kan du se flere typer dyr som hest, ku og sau. Vi er glade å ha gjennomført turen, som vi synes var en av de kjedeligere turene i fjor og foreløpig ligger den på god plass til å bli det samme i år.

Last ned GPX-fil til Dyranuten fra Gården eller fra Skjelbredtjørna som er felles for mange turer.

10 på Topp 2015: Sulken (384 moh.)

Solen fordampet vannet og forvandlet landskapet til noe litt mer mystisk.

Vi visste fra i fjor at området som Dyranuten lå i ikke nødvendigvis er så spennende. Det er flatt og myrete og utsikten er ikke fantastisk. Sulken befinner seg i samme område og har faktisk samme utgangspunkt som til Sygno og Dyranuten, samme parkeringsplass i det minste. Starten er flat og tar oss gjennom et vått og myrete område, ikke ulikt Dyranuten. Mange dyr på beite å se her, som sau og vær i alle slags farger. Det ene lammet så ut som en rød rev, til og med halespissen var hvit.

Vi brukte god tid da ryggen ikke var helt med oss, 2t 45m uten pause på toppen, men det er en fin tid å beregne med mindre du har med små barn på turen.

2015-05-17 13.08.08 2015-05-17 12.52.41 2015-05-17 13.38.25 sulken

Turen er enkel for de fleste, bare husk godt med fottøy. Det er ganske flatt store deler av veien og det blir ikke noen klatring før dere nærmer dere slutten. Sulken var en grei tur og ikke altfor krevende.

Last ned GPX-fil for bruk på GPS.

Sulken, Sandnes at EveryTrail

10 på Topp 2015: Dalsnuten på Gramstad (323 moh.)

DalsnutenNytt år bringer nye turer. Jeg ble dessverre ikke ferdig med blogginnleggene for turene vi gjennomførte i 2014, men skal gå inn for å få en komplett liste i år 🙂

Starten på turene ble noe ganske legendarisk for oss, siden det skjedde en spesiell begivenhet på toppen. 2. Mai 2015 skulle vi på vår første tur i «10 på tur»-serien fra Den Norske Turistforening i Stavanger. Anne-Marije skulle jobbe denne lørdagen, men var klar for å være med på tur på ettermiddagen. Heldigvis er det lenge lyst, derfor kunne vi benytte den flotte dagen til en god tur.

Vi valgte å starte enkelt og tok derfor turen til Dalsnuten på Gramstad. Du biler ganske greit bort dit og parkerer på en stor parkeringsplass. Regn med mye trafikk i helgene, da dette er et meget populært turområde, så det kan lønne seg å være tidlig ute.

Sønnen min (5) og jeg lagde pannekakerøre sammen og helte den over på en stor flaske, klare for turen. Alt var klargjort, men også en liten hemmelighet jeg hadde tilegnet Anne-Marije.

Vi koste oss på veien opp og Kristian hadde en GoPro på hodet sitt og sang en ganske improvisert tursang på veien. 28 minutt senere var sangen ferdig og GoProen var ganske tom for strøm. Jeg var litt småbekymret for at strømmen skulle ta slutt, men det gikk fint for planen min.

Turen til Dalsnuten er enkel og veldig familievennlig, med litt klatring over gjerder. Utsikten er formidabel og det er ikke rart at dette er et populært turområde.

Vel oppe startet vi steking av pannekaker. De var skikkelig gode. Etter maten tok jeg med meg Kristian for å «filme litt» og sånn som jeg pleier å gjøre på toppen av fjellet. Anne-Marije ble igjen og solte seg, men fikk ikke fred lenge.

Mens vi var borte fortalte jeg Kristian planen min og han ble kjempeglad og løp alt han kunne tilbake til Anne-Marije for å stille det store spørsmålet. Sjekk videoen, så ser du hva planen var.

Turen var en stor suksess og et minne for livet. Dalsnuten kommer for alltid til å ha en spesiell plass for oss, men vi kan fint anbefale turen bare for turen i seg selv. Det tar mindre enn en time å gå opp og ned, men gjerne regn med litt mer tid om dere har med små barn. Vi brukte to timer sist med minstegutt.

Jeg har gått viral!

Oi, har ikke skrevet noe i bloggen min siden oktober i fjor… Skjerpings André! Vi fullførte 10-på-topp-turene ganske tidlig, jeg har bare ikke kommet til å skrive om dem.

Over til noe helt annet! I helgen som gikk så fridde jeg til min kjære Anne-Marije. Jeg fikk litt hjelp, og hjelpen har virkelig gjort det til at videoen har spredt seg over alle verdens hjørner. Helt utrolig, nå er det i alle fall en halv million mennesker som har sett videoen!

Turen gikk til Dalsnuten i Sandnes. Været var flott og jeg har ventet på denne anledningen i noen måneder nå, det har bare ikke passet tidligere. Kristian (5) hjalp meget godt til og har virkelig sjarmert hele verden med det viktige spørsmålet.

Enjoy 🙂

Dyranuten, med svipptur til Sygno

Innholdsfortegnelse for 10 på tur Sandnes

1. Bjørndalsnuten, første 10 på topp i Sandnes
  2. Dyranuten, med svipptur til Sygno

Boende i Stavanger så skjønner vi fort at det kommer til å bli noen turer til Sandnes, siden det er der fjellene er. Men det er jo fjell vi er så glad i, så derfor er det ingen hindring å dra denne veien.

Flotte hester viste seg frem på veien opp.

Dyranuten er neste tur på dagsorden, liggende mellom Søredalen og Ålgård med sine 352 moh. Turistforeningen kategoriserer denne som en middels, lettgått tur, noe som stemmer ganske godt. Starten er fra en parkeringsplass ved Skjelbreitjørna rett ved F315. Vi må over et myrområde og gjennom noen kratt, før vi kommer til et jorde med husdyr som kyr og hester. Hestene møtte oss på veien opp, men da vi skulle ned igjen var det ingen hester å se, bare kyr. Alle virket å være folkevante, men vi var varsomme likevel for å ikke provosere dem.

Sporbar cache
Geocaching!

På vei til Dyranuten tar den rødmerkede stien oss opp til Voren først. Dette er en liten fjelltopp som ikke er nødvendig å gå til, men er kanskje det letteste med tanke på å finne stien. Derfra kan du se hvordan du kan ta en snarvei på returen, men jeg vet ikke hvor mye tid det er å spare på dette. På Voren var det selvsagt en Geocache å finne, men i den var det også en sporbar brikke som kom fra Tjekkia og skulle til Australia. Ganske på villspor, med andre ord. Den tok vi med oss.

Veien videre var enkel og tok oss over enda mer udyrket mark. Toppen virket langt unna, men hvert skritt tok oss uansett nærmere, så vi var ved godt mot. Men da jeg skulle lete etter enda en cache og brukte mobilen i utgangspunktet, så oppdaget jeg noe fryktelig. GPS-en jeg hadde lånt fra min far lå ikke i sekken! Borte vekk, var den. Anne-Marije gikk på tur tilbake der vi kom fra mens jeg lette der jeg hadde trasket etter cachen. Ved et lykketreff så fant jeg den! Den lå i gresset et sted jeg hadde gått. For en lettelse, men samtidig ekkel følelse.

Turen videre var lett og det var bare litt klatring igjen over en gjerdestige og oppover bakken. Toppen ga oss en flott utsikt over flere gårder. Herfra kunne vi se Sygno som var neste mål for dagen. Da vi tok turen fra Dyranuten valgte vi å bare gå direkte mot gården vi skulle forbi og tror vi sparte noen minutter og klatring på det.

Ordentlig middag med laks og potet
Flott utsikt og godt vær er en flott kombinasjon
Mye udyrket mark å gå gjennom
Her var jeg på leting etter GPS-en

Jeg fant, jeg fant. Tic Tac.
En stk larve

Etterpå var det en snartur til Sygno som gjenstod. Dette er en veldig kort tur som vi fort fant ut ikke hadde vært verd turen alene. Fra parkeringsplassen ved Skjelbreitjørna så følger vi bare en traktorsti hele veien bort til Svilandfossen der turen egentlig starter. Derfra er det bare en gress-eng som tar oss på klatring mot fjellet. Fra fjellet er det en snartur til toppen, men jeg måtte selvsagt hente en cache eller to først. Den første var rett ved Skjelbreitjørna og hadde kallenavnet «Tic tac», passende nok. Den andre var et stykke unna toppen, for der var det nemlig en annen cache.

Da vi så varden så kunne vi også se noe annet. Det var noen insekter der som surret avgårde. Da vi nærmet oss oppdaget vi veldig fort at dette var flygemaur, flygemaur med veldig lyst til å kjenne på svetten vår. De var overalt, i håret, i ørene, opp i ermene og alt som var mulig av åpninger. Utrolig ubehagelig opplevelse. Jeg droppet glatt å lete etter siste cache mens Anne-Marije skyndte seg å stemple Tur-kortet fra varden. Etterpå løp vi fort bort og børstet håret for maur. Sygno ble ikke en god opplevelse for oss denne gangen, og bør tas i sammenheng med Dyranuten.

Bjørndalsnuten, første 10 på topp i Sandnes

Innholdsfortegnelse for 10 på tur Sandnes

1. Bjørndalsnuten, første 10 på topp i Sandnes
  2. Dyranuten, med svipptur til Sygno
Bjørndalsnuten
Første livstegn til toppen

Siden forrige tur har jeg flyttet fra fjellvakre Ryfylke og inn til Nord-Jærens Stavanger. Det mangler en del fjell her, men Sandnes har litt av hvert å tilby. Stavangers Turistforening har nok av turer på kartet som forslag, så da slengte vi oss like gjerne på enda en 10-tursutfordring.

Det ble med Bjørndalsnuten først, for å teste litt hvordan ting lå an med formen. Vi tok selvsagt feil vei fra starten og begynte med rundturen, men det gjorde lite. Fra parkeringsplassen gikk vi østover, og herfra var det en fin liten sti gjennom mark og skog. Noen hester gikk fritt innenfor turområdet.

Stien sendte oss inn i skogen og plutselig opp et fjell. Vi skulle over denne toppen og litt videre, til vi kom til et veiskille. Venstre var veien tilbake mot parkeringen, og rett frem til toppen. Der måtte jeg selvsagt lete etter en geocache, noe jeg fant et stykke unna varden. Litt godt gjemt, og det var en ungdomsgjeng som hadde utsikt rett mot der jeg lette og sikkert så litt rar ut 🙂

Vi fortsatte turen videre for å ta rundturen. Det endte fort opp på en lang og asfaltert vei som ledet oss ned til parkeringplassen. Jeg tenker vi tar en tur/retur neste gang, vi foretrekker å gå i naturen og ulendt terreng. Men Bjørndalsnuten ga oss en fin opplevelse.

Enkle steg for å legge barnet ditt

Jeg kom over denne teksten på Facebook, en Petter Blomkvist, og jeg tenker at alle som har barn kan kjenne seg igjen i disse instruksene. Enkelt å legge et barn.Det er egentlig utrolig enkelt å legge et barn… Bare å følge denne oppskriften
1. Gi beskjed til barnet at det er fem minutter til leggetid.
2. Forklar hvor lenge fem minutter er.
3. Forklar hva tid er.
4. La barnet spise den siste skjeen med yoghurt selv.
5. Tell stille til ti, og si med myk stemme at det blir nødvendig med dusjing for å få yoghurten ut av håret.
6. Lov at barnet ikke vil få vann i øynene.
7. Husk å spørre barnet om det vil gå før eller etter deg ned trappen.
8. Gå tålmodig inn på barnets rom og si at dere skal gå inn på badet nå.
9. La barnet få ha med en leke inn på badet.
10. Ta av barnet bleien og minn om at det snart er stort nok til å slutte med den.
11. Støtt opp om barnets initiativ til bleieavvenning, og la det sitte på do.
12. Vær tålmodig mens barnet er helt sikker på at nå kommer tisset.
13. Hjelp barnet av doen og konstater at det i hvert fall var et trinn i riktig retning, selv om det ikke ble noe denne gangen.
14. Se på mens han tisser utover hele gulvet.
15. Tørk opp.
16. Få barnet inn i dusjen.
17. Skru på vannet.
18. Hent barnet tilbake igjen.
19. Lov dyrt og hellig at vannet ikke er for varmt.
20. Lov dyrt og hellig at vannet ikke er for kaldt.
21. Dusj barnet.
22. Innse at barn som ikke står stille vil få vann i øynene.
23. Trøst barnet.
24. Tørk barnet.
25. Løp halve huset rundt for å finne barnet som plutselig leker gjemmeleken.
26. Bær barnet inn på badet.
27. Ta på bleie.
28. Gjenta gjemmeleken.
29. Finn fram feil pysj.
30. Finn fram feil pysj.
31. Finn fram feil pysj.
32. Finn fram riktig pysj.
33. Ta på pysjen.
34. Lek gjemmeleken igjen.
35. Ta tannkrem på tannbørsten mens du holder barnet fast.
36. Be barnet åpne munnen.
37. Si at barnet må åpne munnen.
38. Tving barnets munn åpen.
39. Puss tenner.
40. Trøst barnet.
41. Si at nå er det leggetid.
42. Si at barnet kan velge seg to bøker.
43. Vent på at barnet tråler bokhyllen laaaaangsomt.
44. Ta imot de to lengste bøkene barnet eier.
45. Les den første linjen på hver tredje side i bøkene.
46. Si god natt.
47. Gi etter og si at du kan synge en sang også.
48. Syng to nattasanger.
49. Si god natt.
50. Forklar at leggetid ikke er straff.
51. Si at ja, du er nødt til å sove.
52. Forklar hvor lenge det er til det er morgen.
53. Forklar hva tid er.
54. Forklar hvorfor det er nødvendig å sove.
55. Lov at du skal bli på rommet til barnet har sovnet.
56. Pust dypt og vær musestille.
57. Barnet sier det er tørst.
58. Hent litt vann til barnet.
59. Si god natt.
60. Barnet sier det må på do og bæsje.
61. Ta med barnet på do.
62. Vent lenge, og innse at det var falsk alarm.
63. Legg barnet i sengen igjen.
64. Si god natt.
65. Bre dynen over barnet på feil måte.
66. Bre dynen over barnet på riktig måte.
67. Sitt på feil plass i rommet.
68. Sitt så tett inntil barnet som mulig (riktig måte).
69. Hvisk god natt.
70. Gled deg til å krype opp i sofaen med en kopp te og favorittserien på tv.
71. Barnet sier det må tisse.
72. Minn barnet på at det har bleie på, og bare kan tisse.
73. Når barnet nekter, ta det med på do.
74. Se på at barnet faktisk tisser. I do!
75. Skryt av barnet.
76. Finn klistremerke til barnet i premie.
77. La barnet fortelle pappa at han tisset i do.
78. La pappa gi barnet en nattaklem.
79. Legg barnet i sengen.
80. Bre dynen over.
81. Sitt inntil barnet på riktig måte.
82. Gi etter og syng en nattasang til.
83. Forklar hvorfor det er mørkt om natten.
84. Forklar at det ikke er noe skummelt verken inne på rommet hans eller utenfor vinduet.
85. Si at ja, nå sover alle andre barn også.
86. Tro at nå skjer det endelig – han sovner!
87. Hør ham spørre etter bamsen sin.
88. Let etter bamsen i mørket på rommet.
89. Let etter bamsen i gangen.
90. Let etter bamsen på do, stuen, hagen og vaskerommet.
91. Finn barnet.
92. Ta det med inn på soverommet.
93. Lov at du skal finne bamsen.
94. Finn bamsen under barnets seng.
95. Bre dynen over barnet på riktig måte på første forsøk.
96. Syng en nattasang.
97. Len deg inntil barnets seng.
98. Våkne opp med et rykk.
99. Se at barnet sover.
100. Innse at det nå er så nært din egen leggetid at det bare er å pusse tenner og krype under dyna.