Omtale: Percy Jackson – Sea of Monsters (Film)

Annabeth: It’s a Chariot of Damnation.
Grover: Looks like a New York City cab.
Annabeth: Same difference.

Historier som omhandler mytologi og utrolige fortidshendelser fenger meg litt. Så da er det naturlig at Percy Jackson pirrer min interesse. Jeg har sett Lyntyven-filmen og var meget skuffet. En flat film med hendelser som bare skjedde og helter som egentlig aldri var i fare. Men en oppfølger har alltid sjans til å korrigere dette; eller hva, Christopher Nolan?

Filmen begynner med en liten forhistorie. Vår hovedkarakter forteller om hvordan det magiske skjoldet rundt treningsleiren der halvblods-barn kan være trygge. Så får vi se Percy konkurrere mot andre ungdommer i en tevling, og vi får lære om en liten rivalisering for å ha status som den sterkeste krigeren. Percy og rivalen er naturligvis ikke bestevenner, noe som garantert skal endres på i løpet av filmen. Ingen overraskelse der

Jeg valgte å se 3D-versjonen av filmen. 3D-filmer har virkelig begynt å vokse på meg og de har økt i kvalitet, både produksjonsmessig og filmmessig. Men i Percy Jackson virker 3D-delen dårlig. Det er som om 3D er lagt på i ettertid som en ettertanke for å tjene inn litt ekstra penger. Den var rett og slett merkbar dårlig. Det samme gjelder mye av animasjonseffektene også. Annenrangs produksjon. Jeg ble aldri overbevist om verdenen filmen befinner seg i. Alt bare er.

[terningkast:08]

Og som i Lyntyven så gjentok historien seg her. Heltene møtte en del motstand, men de ble alltid reddet i siste liten, eller fikk akkurat den hjelpen de trengte for å komme seg videre på ferden. Erkeskurken Luke ble elendig spilt av en annen ungdom, noe som er enda mer jeg vil ta opp. Alle de voksne rollene med erfarne halvguder og voktere – hvorfor er ikke de involvert i noe som involverer enden på verden? Hvorfor er det kun ungdommer som er med, ungdommer uten kunnskap eller krefter til egentlig å takle dette?

I bunn og grunn var dette nok en film som bare skjedde. Den tok meg ikke med på en ferd med myter og nyoppdagelser, men en reise gjennom tid. For jeg følte filmen var mye lengre enn den egentlig var. Jeg sitter egentlig igjen med mange spørsmål, og alle begynner med: «hvorfor…»