Omtale: Season of the witch (Film)

Nå skjønner jeg ikke lengre hvorfor jeg gir Nicolas Cage en ny sjans lengre. Hver gang jeg ser ham i en ny storfilm på kino så tenker jeg: «Jo, han har jo hatt en lang rekke med dårlige filmer nå, men denne virket jo god.» SLUTT, Takras, Slutt! Han var et stort navn tidligere, men nå har det gått bort til middelmådighet og dårlig prestasjon på lerrettet.

Joda, Cage er i dyp pengenød. Hvordan han har klart å sløse bort sine verdier og samtidig havnet i gjeld er meg et stort mysterium. Så for å komme i land igjen takker han ja til alle rollene han blir tilbydt. Kanskje. Det virker nå slik. Nå har jeg hakket ned på Nicolas Cage i to avsnitt, så på tide å snakke litt om filmen.

Ja ok, det er ikke akkurat kvalitetsstempel med han her i rollelista.

The Season of the Witch. Nicolas Cage sin karakter er en ridder i det hellige orden, men lystrer kun kirken og ikke Gud. Han får et valg om å eskortere en påstått heks til biskopene i en by langt borte, eller bli hengt for forræderi – eller noe. Jeg husker ikke helt, for det var litt dårlig lagt inn. Åpningen i filmen handler om en stor strid der hæren inntar en by og dreper alle kjettere og ikke-kristne på veien, kvinner og barn blir ikke spart. Det gjøres et forsøk på at Nicolas sin karakter ser galskapen i det hele og ikke skjønner hva han gjør lengre. Men alt er middels. Den store kampscenen viser noen titalls mennesker som slåss på en eng, og koreografien og filmingen gjøres slik at det mister troverdighet. Man ser at dette ikke er en storproduksjon. Jeg har ingen ting imot budsjettfilmer, men jeg vil gjerne at de kjenner sine begrensninger og lager filmen deretter. Da blir det bra. Ikke forsøk å gjøre noe man ikke klarer å gjennomføre. Kommandør Treholt og Ninjatroppen er et godt eksempel på dette, der de har gått inn for å ikke skjule svakhetene de har med effektene. Jeg elsket det.

«We’re going to need more holy water.»

– Debelzaq

På veien til byen de skal opplever de litt av hvert. De får besøk av en unggutt fra kirken, som også viser seg å være veldig flink til sverd. Han blir med på ferden og skal være den karakteren vi ikke vil skal dø, fordi han er så god. Nicolas sin karakter er flat og kjedelig, likens hans likemenn. Pesten herjer gjennom Europa, og det er heksene som blir beskyldt for å spre dette. De møter derfor mye pest på veien, og heksa de har i buret blir beskyldt for litt av hvert. Av en eller annen grunn mener ridderen vår at heksa er uskyldig og bare en normal jente. Hvorfor, det vet jeg ikke, men han har sympati for henne.

[terningkast:07]I denne historien er det ekte hekser. Det får vi nemlig vite innledningsvis. For å bekjempe dem må prester må lese opp et vers fra Kong Salomos bok i bibelen på latinsk. Om de ikke gjør dette er de fortapt. Enkelt og greit.

Det største problemet med filmen er at de prøver så altfor hardt å være mer enn det de er, og det er her de faller hardt. Nicolas Cage er med på å øke kinobesøkende – grrrrr – og burde holdt seg langt borte fra denne filmen. Nå har jeg gitt deg opp, Nicolas! Endelig.