Omtale: Halo Wars (Spill)

Det er ikke ofte jeg anmelder spill, rett og slett fordi jeg ikke har tålmodighet til å gjennomføre dem lengre. Å sitte alene å underholde seg selv med tv-spill var noe jeg kunne like å gjøre før i tiden – nå trenger jeg noe mer.

[flv:/media/movies/halowars2008trailer.flv 500 300]

Denne gangen har Aril og jeg kjørt kooperativ modus gjennom hele kampanjen uten å spille noe selv på forhånd. Vi valgte Heroic vanskelighet med en gang siden vi var to. Men vi nøyde oss ikke med å bare runde spillet fortest mulig, men også å låse opp de hemmeligheter som lå rundt omkring; skulls, achievements, sorte bokser og gullmedalje – helst samtidig.

Det er kjempebra at de har lagt inn kooperativ modus i kampanjen, det alene fikk meg til å kjøpe spillet straks det kom ut. Man får kontroll over hver sine enheter, og må dele på ressurser og baser. Det var lett å overføre enheter til den andre spilleren bare med en kjapp snarvei og bekreftelse.

Man kommer sjeldent/ikke så nære enhetene med kameraet.
Man kommer sjeldent/ikke så nære enhetene med kameraet.

Ensemble har virkelig jobbet for å lage så intuitive kontroller. D-pad til venstre for å komme til neste base. Høyre for å komme til de siste varslingene. Ned for å bla gjennom enhetsgrupper på kartet. Opp for superkrefter eller lederenhet (dersom du spiller Covenant). Veldig mye kraft bare i de fire tastene.

Krigingen kan til tider være litt kaotisk, og det blir ikke de aller største hærene. Vanligvis ligger kartene med en øvre enhetsbegrensning på 30, og noen kjøretøy krever mer enn én slik enhet for å kunne bygges. Det blir altså ikke for mange enheter å passe på samtidig – noe som er både negativt og positivt med tanke på at man ikke har mus og tastatur.

Hjemmesidene viser heftige kamper, men det blir sjeldent slik følelse.
Hjemmesidene viser heftige kamper, men det blir sjeldent slik følelse.

Kooperativ modus var veldig bra gjennomført, og kommunikasjon var veldig viktig. Man kunne fordele oppgaver som man ville, og endte opp med å veksle litt på hvem som bygget base og hvem som styrte soldatene. Utforskingen var ganske gøy, og terrengene var virkelig flotte å se på.

Achievements er med på å gjøre litt ekstra ut av brettene. Eksempelvis er ett brett, hvor man må reparere en motor under 4 minutt for å få achievement. Når motoren er reparert, er banen ferdig. 4 minutt! Man rekker næremest ikke begynne. Den banen kan lett vare i 20 minutt om man ikke går inn for achievementet.

Det er tydelig at de har vært nøye med å etterligne den grafiske stilen til Halo-serien, og det føles helt riktig. Historien er helt grei, og videoene her helt fantastiske, spesielt den som kommer før siste oppdrag – den er bare utrolig kul.

Dessverre er kampanjen altfor kort, og man får bare spilt fra menneskenes synspunkt. Jeg hadde ønsket å få historien fra Covenant også, slik omtrent alle andre strategispill tilbyr for tida. Riktignok får man spilt som Covenant i flerspillerdelen…

Men… den som bygger seg kjappest opp vinner – rett og slett. Superkreftene er tildels for kraftige, og man føler hele tiden en haste-følelse av å spille. Måten å finne kamper på er lite intuitivt, og man vet på en måte ikke hvor lang ventetid det er før man finner motstander(e).

Kartene er flotte her også, men veldig små og lite utfordrende. Selve designet har lite å si rent strategisk, da det bare er å storme på med det man har uansett.

André

[terningkast:15]

Flott kampanje – spesielt med kooperativ modus – men altfor kort. Ikke fullt så bra flerspillerdel. Rett og slett for repeterende, og lite nytt som skjer underveis annet enn kartene. Man har igrunn sett det meste i de første oppdragene med tanke på enheter.

Aril

[terningkast:14]

Et bra spill, men veldig kjedelig å ikke kunne spille som Covenant under kampanjen. Balanseringen er dårlig løst i flerspiller, og taktikk har ikke mye å si når man kommer med f.eks. ODST-enheter og dropper seg bak basen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *