Omtale: Babylon A.D. (Film)

Babylon A.D. Poster

Look lady, I’m just a delivery boy and to me you’re just a package. I’m not your friend, I’m not your brother, I’m not your boyfriend. In six days I’m gonna deliver you and never see you again. Sister Rebecca is right, we shouldn’t even talk.

– Toorop

Jeg har kommet over en rekke med middelmådige filmer i det siste, og jeg har hele tiden håpet på at den neste filmen jeg ser blir den som bryter mønsteret. Selvsagt er ikke Vin Diesel første grunn til å ha positive forventninger til, men er dette unntaket?

Historien tar plass mange år i framtiden i Russland. Folket der er fattige, og våpen og vold er en del av hverdagen. Toorop (Diesel) er en tidligere elitesoldat som lever som mannen på gata. En dag får han muligheten/blir tvunget til et oppdrag som innebærer å passe på ei dame, og få henne ut av landet, nærmere bestemt New York. Problemet er at det finnes andre som er etter henne.

Han passer på Aurora til han er ferdig med jobben

Det er noe spesielt med denne damen. Hun kan fryktelig mange ting som hun aldri har sett eller hørt om før, og hun klager unormalt mye; som å høre på en urytmisk dryppende kran når du prøver å sove. Jeg ble faktisk fryktelig lei av sytingen hennes – så lei at jeg ga blaffen i om hun døde eller ikke, om det så var på bekostning av å ikke finne ut hvorfor hun var så spesiell.

Diesel er også i sitt sedvanlige selv, og leverer som aldri før. Han klarer ikke å overbevise noe særlig, og plutselig midt i filmen går han fra den røffe og følelsesløse til den lattermilde og koselige. Totalkræsj mot karakteren han egentlig burde være. Det er overhodet ingen grunn til at han skal endre holdning underveis, om ikke sytingen hennes har sprengt hans normal-grenser på et vis.

Helt forhandler med en mektig skurk.
Helt forhandler med en mektig skurk.

Ferden er full av action og «spenning». Regien er ikke av den bedre jeg har sett, men det er historien som faktisk faller pladask. Menneskesmuglere skyter folk som ikke rekker å klatre opp i fartøyet sitt innen 2 minutt, men ei dame som går amok og trykker på alle knappene i fartøyet, hun lar de være i live, og gjør ikke forsøk på å stoppe henne engang annet enn å si «hey» og diverse.

[terningkast:07]
Nei, dette var ikke filmen som skulle bryte mønsteret jeg har havnet i. Historien var svak, og regien ikke særlig bedre. Men slutten kan jeg egentlig bare si én eneste ting om, og jeg bruker vanligvis ikke slike ord: What the hell?! Fryktelig ulogisk og teit.